Selecteer taal

VEEL VOORKOMENDE PROBLEMEN EN OPLOSSINGEN BETREFFENDE REMEFFICIËNTIE  

Het is beangstigend om het vermogen op de remmen te verliezen. Bestuurders kunnen op diverse manieren een verlies van remefficiëntie ervaren - oververhitting, remvervaging en degradatie. Wat we ‘vapour-lock’ of ‘sponzig pedaalgevoel’ noemen, zijn ernstige problemen met remefficiëntie die een diepgaand onderzoek vereisen. Laten we ze om de beurt bekijken, met advies van onze Champion-experts. 

A) "Vapour-lock"-problemen met remefficiëntie

Vapour-lock, een gevaarlijk voorval, wordt veroorzaakt door verdampende remvloeistof. Wanneer u remt, wordt aanzienlijke hitte gegenereerd en daarom is remvloeistof ontworpen met een hoog kookpunt. Maar remvloeistof is ook hygroscopisch, wat betekent dat het water opneemt. In elk hydraulisch remsysteem zal de remvloeistof langzaam vocht absorberen en het kookpunt zal dalen.

Wanneer deze waterabsorptie een bepaald niveau bereikt - na langdurig hard remmen (vooral met zware lasten of bij warm weer) - kan de remvloeistof beginnen te koken en kan het gasbellen creëren. Gas kan veel meer worden gecomprimeerd dan vloeistof, dus de bestuurder zal helemaal geen druk ervaren op het rempedaal en een totaal verlies van vermogen wat ook wel vapour-lock wordt genoemd.

Het onderhouden van de automremefficiëntie en het vermijden van vapour-lock

Begin met de juiste remvloeistof

Remvloeistof is het levensbloed van het remsysteem. Het kiezen van een remvloeistof met hoge prestaties is dus van essentieel belang. Voertuigfabrikanten raden vaak een specifiek type aan.

Een goede remvloeistof moet:

  • onsamendrukbaar zijn om te zorgen voor een stevig pedaal tijdens het remmen
  • een hoog kookpunt hebben
  • zijn werking behouden bij opname van vocht
  • een viscositeit hebben die binnen nauw gedefinieerde grenzen blijft
  • het juiste smeringsniveau hebben
  • corrosie voorkomen
  • een gecontroleerde zwelling van rubber veroorzaken om krimp te voorkomen.

Test de remvloeistof

Het is van essentieel belang om de hoedanigheid van de remvloeistof regelmatig te verifiëren. De enige echte manier om de hoedanigheid van de vloeistof te kennen, is door deze te testen. Dit wordt soms gedaan met een pentester, wat het vochtgehalte elektronisch schat binnen een paar seconden. Deze manier van testen wordt niet aanbevolen, omdat er andere remvloeistoftesters zijn die meer nauwkeurige waarden geven door middel van standaard technieken in de sector. 

Ververs de remvloeistof

Het is tijd om de remvloeistof te verversen wanneer het kookpunt te laag wordt. Hier vindt u enkele tips betreffende het aftappen van het systeem en het verversen van de remvloeistof.

Belangrijke drukcontrole:

Voordat u het systeem ontlucht, dient u eerst een lektest bij de hoofdremcilinder uit te voeren door een drukmeter aan de remleiding van de dichtstbijzijnde remklauw te bevestigen. Het systeem moet gedurende 45 seconden onder 50 bar druk worden gezet. Tijdens deze periode mag er niet meer dan 4 bar drukverlies zijn. Een grotere daling zou duiden op een lekkage van de hoofdcilinder, wat aandacht behoeft. U kunt ook een tweede controle uitvoeren bij een lagere druk van 10 bar.

Het aftappen van remvloeistof in auto's met schijfremmen voor en achter

Ontlucht remmen altijd in een vaste volgorde, te beginnen met de remklauw die zich het verst van de hoofdcilinder bevindt (linksachter of rechtsachter, afhankelijk of het stuur links of rechts zit).

  • Zorg ervoor dat alle ontluchtingsnippels gesloten zijn. Sluit een ontluchtingsslang op de eerste remklauw aan en draai de nippel los.
  • Met behulp van langzame, volledige en krachtige slagen van het rempedaal blijft u pompen tot de remvloeistof visueel (in de ontluchtingsslang) helder en vrij van luchtbellen is.
  • Maak, met het pedaal volledig ingedrukt, de ontluchtingsnippel vast en verwijder de ontluchtingsleiding.
  • Ga verder met de achterste remklauw aan de andere kant van de auto en herhaal de procedure.
  • Na het afronden van de achterste remklauwen moet u ervoor zorgen dat de voorste remklauwen ook juist functioneren en vrij zijn van luchtbellen. Doe dit door het ontluchten van de voorste remklauwen, beginnend met degene die het verst van de hoofdcilinder verwijderd is en eindigend met de dichtsbijzijnde.
  • Ten laatste moet u ervoor zorgen dat een toereikende pedaaldruk wordt bereikt.

Het aftappen van remvloeistof in auto's met trommelremmen

Ontlucht remmen altijd in een vaste volgorde, te beginnen met de remklauw die zich het verst van de hoofdcilinder bevindt (linksachter of rechtsachter, afhankelijk of het stuur links of rechts zit).

Voordat u begint, is het van essentieel belang om te zorgen dat de juiste handmatige afstelling (indien aanwezig) wordt uitgevoerd op de afstand tussen remschoenen en remtrommel, overeenkomstig de specificaties van de fabrikant.

  • Met alle ontluchtingsnippels gesloten, monteert u een ontluchtingsleiding op de ontluchtingsnippel van de wielcilinder die zich het verst van de hoofdcilinder bevindt en maakt u de nippel los. 
  • Met behulp van langzame, volledige en krachtige slagen van het rempedaal blijft u pompen tot de remvloeistof visueel (in de ontluchtingsslang) helder en vrij van luchtbellen is.
  • Maak, met het pedaal volledig ingedrukt, de ontluchtingsnippel vast en verwijder de ontluchtingsleiding. 
  • Ga verder met de tegenovergestelde achterwielcilinder en herhaal de procedure. 
  • Na het afronden van de achterwielcilinders, moet u ervoor zorgen dat de voorste remklauwen ook juist functioneren en vrij zijn van luchtbellen door het ontluchten van de voorste remklauwen (te beginnen bij degene die het verst weg zit, en eindigend bij degene die het dichtst bij de hoofdcilinder zit). 
  • Tenslotte moet u ervoor zorgen dat een toereikende pedaaldruk wordt bereikt.

B) ‘Sponzig pedaalgevoel’-problemen met autoremefficiëntie

Wat veroorzaakt een sponzig pedaal?

Dit probleem met autoremefficiëntie wordt veroorzaakt door het lekken van de remvloeistof. Defecte remleidingen kunnen lekken veroorzaken, of opzwellen van de leiding zelf, wat leidt tot een slechte remrespons.

Het vermijden van defecte remleidingen:

  1. Controleer op veroudering – kijk regelmatig om te zien of er sprake is van wrijving, snedes, verslechtering of lekkage.
  2. Juiste montage – zorg ervoor dat het niet is gedraaid of gebogen, dat het juiste aandraaimmoment is toegepast en dat er geen contact is met andere veringsonderdelen (wanneer het voertuig omlaag is gebracht).
  3. Hoogwaardige onderdelen – kies remleidingen met een hoge weerstand, goede flexibiliteit, lage vochtigheidsdoordringbaarheid en lage volume-expansie onder druk. 

 

 

De inhoud van dit artikel is alleen voor amusements- en informatieve doeleinden en moet niet worden gebruikt in plaats van het vragen om professioneel advies van een gecertificeerde technicus of monteur. Wij moedigen u aan om een gecertificeerde technicus of monteur te raadplegen in geval van specifieke vragen of problemen met betrekking tot enige onderwerpen die hierin worden behandeld. Wij zijn in geen geval aansprakelijk voor enig verlies of schade veroorzaakt door uw vertrouwen op enige inhoud.

Problemen met remgeluid

Bekijk ons advies

Problemen met remtrilling

Bekijk ons advies

Remwaarschuwingslichten

Bekijk ons advies